Monday, May 2, 2011

Makna Nama..

saya adalah pemilik nama yang bermaksud....


"Cahaya Ketenangan yang lahir dari keimanan yang Adil saksama"

dulu..masa zaman saya nakal2 dulu..pernah saya tanya mak apa maksud nama saya. sebabnya ustazah saya dulu. pernah buat pertandingan sape yang punya maksud nama yang cantik dan kreatif serta unik. jadi balik je skolah dulu. terus tanya mak. last2 mak bagi saya buku nama2 Islam dari Bahasa Arab ke Jawi. merangkak juga nk cari maksud. sebab saya tahu makna yang adil saksama tu je. saya pujuk mak. mak kata cari sendiri.

malam tu memang la saya mengajuk dengan mak. saya kata mak pandai2 je bagi nama. tapi tak tahu maksud. malam tu juga saya study buku nama2 Islam tu.. walaupun xtaw apa2 pun pasal bahasa Arab nie. memang menangis la cari maksud. esok ustzah da nak maksud nama kan.

last2. saya dapat gabungkan nama saya tu.. Nur H.....h Adilah.. masa saya baca gabungan nama tu yang membaWa makna "Cahaya Ketenangan yang lahir dari keimanan yang Adil saksama"..memang terkesan. saya cepat2 cari mak. saya kata saya dah jumpa kesemua makna. masa saya bagitahu makna.. mak tanya. terkesan atau tidak dihati?. saya balas dalam keadaan menangis. saya kata saya xsesuai memiliki nama seindah itu. terlalu jauh daripada jalan hidup yang saya jadikan amalan. jwapan mak utk itu cuma satu. pintu taubat sentiasa terbuka..

hmm.. apa nama sebenar saya xyah la taw kan. cukup sekdar mengenali nama singkatan yang saya gunakan sebagai syima adilla dalam blog nie.. kecuali klo kwn2 drp FB tu.mmg depa taw la. sbb sy guna nama yg sebenar.

dan bermula daripada pencarian makna utk nama tu. saya ubah diri saya sedikit demi sedikit. menjadi seperti saya sekarang. walaupun tak sebaik mana tapi saya mencuba. insyaAllah.


3 comments:

MofarRahman said...

woah. mantap2. dari kecil lagi da mula menjiwai maksud nama. tahniah. hee~


pertandingan? so ape hadiahnya?

Syima Adilla said...

haha..tu pun sbb ada pertandingan yg ustazah buatkan..klo x mmg xcari langsung makna nama tu..hehe..tenkiu..=)

hmm..dpt 1 set IQRA sbb dpt no 2 tym tu..yg buat pertandingan nie ustazah KAFA..sesi petang..

ieka said...

mak n ayah kita akn berikan nama ank yang indah2... walaupun nama kita xde maksud yang indah.. xsalah jugak untuk kita jadi baik kn... jga hub ngn ALLAH sebaik2 nya...

Thanks!!

'Allah!
Ana fi duaa' Anta fi jawaab. Lau Anta ma fi jawaab, ana fi musykillah.'

( Ya Allah! Aku punya permohonan kpd-Mu dan Engkau-lah yg menerima doaku.Jika Engkau x memperkenankan doaku nescaya aku akan ditimpa masalah).. Amin..