Tuesday, April 26, 2011

Kasihnya Seorang Ibu

Assalamualaikum..


hari nie byak perkara diluar jgkaan yg berlaku..semuanya kisah menyayat hati..terasa betapa kerdilnya diri ini yang memegang taraf sekadar seorang hamba..ya Allah..jangan pernah kau hanyutkan aku di daratan..tandangkanlah keyakinan agar kecurigaanku kepadaMU terhapus selamanya..

tadi..smasa menunggu tempahan mkanan yg sy tempah slpas kelas..lbh kurang pkul 3 gitulah..dalam cuaca yg panas terik..dari kelas, saya ke jabatan pentadbiran utk selesaikan satu urusan.slpas tu dalam 10minit menapakkan kaki ke gerai untuk mengambil mkanan. terasa air mata panas ingin mengalir. badan keletihan dan kelesuan. penat menerpa ke seluruh anggota badan. namun. disaat sy cuba melayan perasan, saya perhatikan gelagat sebuah keluarga. sangat menyayatkan hati. seorang ibu yang penuh kasih sayang dan gagah perkasa serta tabah, seorang anak dewasa lelaki yg cacat, seorang anak perempuan bersekolah menengah, dan seorang anak istimewa sndrom down. begitulah watak yang ada dalam drama yang terbentang di realiti pandangan mata saya tadi. si ibu dgn semangatnya menolak basikal dan berhenti di sebuah gerai berdekatan. untuk mendapatkan air kepada anak2nya. 2 jenis air dibelikan. dan diberi anak2nya minum terlebih dahulu. setelah itu, disuapkan beberapa suap mkanan kepada anak2nya sebelum langkah kaki mula menapak. anak lelaki yang cacat diletakkan dihadapan manakala anak kecil yang istimewa dalam lingkungan 5tahun diletakkan di tempat membonceng. saya khusyuk memerhatikan. terasa ingin menolong. tapi diri tidak terdaya. penat. hanya mampu memerhati gelagat mereka. terasa bersalah. tiada etika juga ada ketika itu. ya Allah.lindungilah keluarga mereka.

dalam jangkaan saya. ibu itu seorang yang sangat2 boleh dibanggakan. saya salute ibu ini. kuat semangatnya. saya lihat didepan saya. yang hanya beza beberapa langkah dengan mereka. bagaimana setianya seorang ibu. kasihnya seorang ibu. setelah memastikan anak2nya kenyang walau hanya dengan kuih muih. ibu tersebut dan anak perempuannya serta dua lagi watak, mula mengorak langkah. saya hanya senyum. Ya Allah..jika sy menjadi anak gadis tersebut, sy berbangga jika mempunyai ibu seperti ini. kasih sayang yang tersangat indah pada pandangan mata. pada jangkaan sy. ibu tersebut sanggup mengorak langkah membawa anak2 yg lain hanya untuk mengambil ank perempuannya yg sudah meningkat ke alam gadis. mgkin bimbang keselamatan anak gadisnya pada dunia sekarang..apatah lagi masalah rogol dan mencabul sedang berleluasa. ini kali pertama sy saksikan. betapa agungnya cinta kasihmu ibu.

ia mengingatkan sy kepada kisah sy. smasa sy sakit dhulu. mak sggup berjaga siang dan malam, untuk memastikan sy sihat kembali. begitu juga ketika sy ingin menelaah pelajaran. mak sggup korbankan waktu tidurnya untuk sy. memastikan sy berteman. wlau sy nie jenis stdynya pd tgh2 mlm. mak sggup tdur pkul 3,4 pagi. dan bangun semula pd pukul 5.30 setiap pagi. sy kesian. da sy tekadkan. sy ank hrpan. ank banggaan mak. sy kne kuat. sy akan balas jasa mak. sy slalu perhatikan wajah mak. ketika mak tdur. ada kala raut wajahnya sarat dengan bebanan..ada kala tidurnya penuh ketenangan. hati terkadang menjadi syahdu. pilu. terkenangkan tanggungjawab sbgai seorang anak yg solehah. mampukah sy galas??..terasa berat bebanan ini. bimbang jika diri tdak mampu membalas apa yg pernah dilakukan mak. Ya Allah..mampukah diri ini??..bantulah ak Ya Rahman Ya Rahim..

sekadar sisipan utk ingatan semua. sejauh mana kasihnya ibu untuk kita. andai belum pernah terluahkan ungkapan.."sy sayangkan mak sangat2".. luahkanlah sebelum ia menjadi lafaz yang tersimpan. sebelum anda mengorak langkah melewati tanah merah makam bonda..ingatan utk smue. smga berbekas dihati. insyaAllah..

2 comments:

Ima said...

kasih seorang Ibu Tak ternilai dari apapun

Syima Adilla said...

ima::kan..betul tu..tq..tc

Thanks!!

'Allah!
Ana fi duaa' Anta fi jawaab. Lau Anta ma fi jawaab, ana fi musykillah.'

( Ya Allah! Aku punya permohonan kpd-Mu dan Engkau-lah yg menerima doaku.Jika Engkau x memperkenankan doaku nescaya aku akan ditimpa masalah).. Amin..