Wednesday, October 3, 2012

Perempuan Itu

Perempuan itu, 
dahulunya pernah menjadi sahabatku
teman tidur sebantal
rakan makan sepinggan
sahabat suka dan duka
namun itu cuma seketika
aku abaikan dia.

Perempuan itu,
jika sahabatnya bermasalah
dia orang pertama yang datang menyerah
bahu dan ungkapan disua untuk meluah
namun kini bicara dia tidak terluah
ku biarkan luka dihatinya parah.

Perempuan itu,
bila di keramaian,
aku lihat dia terserlah
namun dalam sebilangan kawan
aku nampak dia kehilangan
tanpa arah mana tujuan
dia keseorangan
menyembah dunia 
usikan penghinaan dan endahan teman
dia, ku lihat berhenti dan menyerah.

Perempuan itu
makan berseorangan
sebagai teman
aku hadiahkan 
cuma pandangan kosong 
dan hanya sebuah jelingan
lupa aku pada balasan Tuhan
mengendahkan hakikat kehidupan seorang insan
yang bergelar teman.

Perempuan itu
bila cuba mengeluarkan suara,
tiada seorang cuba
senyum datang berbicara,
dia, memendam diri merasa
sikap manusia yang alpa
bangga dalam dunia cipta
hingga menghadiahkan sengsara
pada seorang insan hamba Sang Pencipta
tapi dia tidak lupa
turun naik dunia hina
kelak Akhirat penentuannya
baik buruk seorang manusia.

Perempuan itu,
aku nampak dari kejauhan,
kata - katanya ditidakkan,
kehadirannya dikosongkan
gambarnya dipadamkan,
kebaikannya diburukkan,
parasku kini ibarat,
bahagia dalam pengkhianatan,
sehingga memakan hati seorang teman.

Aku lihat,
dia disleksia 
dalam kiri dan kanan cuba berteman,
aku nampak
dia autisma 
dalam mencari dunia realiti yang khayalan,
aku mendengar
suara dia membisu
telinganya pekak pendengaran
senyum bibirnya hambar 
hadiah untuk sebuah penghinaan
daripada teman seperjuangan.

Bila mendengar rakan berbicara,
dia cuba menutur kata,
tiada sudi menadah telinga,
dia membungkam dalam kata,
tiada siapa yang faham
ungkapan koreanya
umpama desiran angin bayu malam
menyerah dia pada kuasa Tuhan
akan tiba hari Pembalasan
inilah trenda sebuah kehidupan.

Perempuan itu,
aku hadiahkan al-Fatihah,
semoga dalam rahmat,
semoga kekal berkudrat,
mencari bahagia yang sekejap
walau buka aku penyedap,
perisa bahagia yang dicari hinggap, 
sebelum 70000 hijabnya disingkap,
hanya itu aku harap.


0 comments:

Thanks!!

'Allah!
Ana fi duaa' Anta fi jawaab. Lau Anta ma fi jawaab, ana fi musykillah.'

( Ya Allah! Aku punya permohonan kpd-Mu dan Engkau-lah yg menerima doaku.Jika Engkau x memperkenankan doaku nescaya aku akan ditimpa masalah).. Amin..