Sunday, December 26, 2010

Denyut Kasih Medik..

Assalamualaikum..


jumaat lpas..mse tggu seorg lagi shbat xKMP..utk reunion slpas 3thn xjmp..nk elakkan rse mengantuk mse menunggu..melepak jap kt sebuah kdai buku..ternampak novel denyut kasih medik nie..hasil karya slh seorg kolumnis Majalah Solusi Dr Farhan Hadi Mohd Taib..

ble da terpndang tu..teringat tym jaga mak sdara..ada sebut ttg novel nie..igt nk beli..tp malas nk pegang brg kat tgn..igt g dgn tgan kosong balik pun tgan kosong la kan...haha..lain kali je la beli kan..da taw klo da beli mmg nk bce terus..baik xyah beli..shbat2 lbih pentingkan..bkn sng nk jmp mcm nie..slpas 3thn bru dpt jmpa..so smpat je bce sinopsis..

kisaran novel nie lbih kpd doktor pelatih sbnarnya..so pd kwn2 yg bkal2 doktor tu..rsenya patut la bli novel nie..sbgai persediaan..hehe..kisah yg lebih kpd kecintaan kpd kerjaya sbgai seorg doktor..bgaimana nk amalkan syariat Islam smasa bertugas..hmm..mse bce tu..sy taw la jgk ape cbran2 yg ditempuhi olh doktor2 platih..kesian pun ada..ditambah lgi dgn pertnyaan yg sy ajukan kpd adik n spupu yg mmg terlibat dgn dunia nie..jd smakin fhm..hehe..tp mmg byak info la sy dpt..bkn senang nk jd senang..setiap pekerjaan yg kita lakukan kne ada keikhlasan..bru rse nikmt~~walau xbce sepenuhnya lagi tp rse mcm ok la..bertmbah sedikit pengetahuan..tu la kan..dlu tym klas sains..nmpak cg pun mata da terasa berat..xpe..mse tu xmatang lagi..jiwa kearah lain..
Kenapa memilih untuk menjauhkan diri daripada Allah sedangkan Allah mengujimu sebagai tanda cintaNya. Dia memberi peluang untuk sebuah keampunan. Hargailah dengan mengeratkan hubungan denganNya.


xmaw crte lebih..sbb xbce sepenuhnya lagikan..kang melalut ntah ape2 plak..lari drp skrip crte yg sbnar..insyaAllah..dlm mggu nie jgk nk bli..mtak2 la ada stok lg..dgn mak pun da mintak izin nk bli..tp sy tertarik dgn bbrpa potongan ayt2 yg smpat sy bce dlm blog2 lain..

Andai syariat Islam kau jaga, pergilah ke mana sahaja, pasti kau dipandang tinggi.
Bukan untuk dibangga - banggakan, tetapi demi menegakkan agama Islam.

Cinta tanpa ikatan adalah kehinaan!
Sebab itu CINTA manusia dengan Penciptanya tiada belah bahagi kerana ikatan itu sangat kuat.


SINOPSIS NOVEL::

Denyut kasih medik merupakan sebuah kisah perjuangan seorang doktor muda mengaplikasikan syariat di hospital ketika bergelar doktor pelatih (houseman) . Ia juga kisah masyarakat kerana menyentuh isu - isu perubatan dalam kehidupan masyarakat. Bukan itu sahaja, ia kisah seorang pemuda yang hidupnya sarat impian dan cita -cita. Lebih menarik, ia bukan hanya menyentuh fiqh perubatan bahkan turut menyelitkan fiqh wanita dan fiqh cinta.






2 comments:

PùRpLè ReEn said...

syim,
recommend la novel lain plak pasni yer..yang best2 tau...haa minat buku medic ni haaa ada apa2 ker? hahahaha mentang2la syim minat ehem2 yang bidang ni kannn hahahaha wink

Syima Adilla said...

haha..aish..mne ada..slpas kes mak sdara dlu..tbe2 jd minat plak kat buku2 medic nie..haha..okepp..nty klo ada sy infokan dkt reen ya..haha..aishh..ehem2 tu..haha..malu2 plak sy nk ngaku..haha

Thanks!!

'Allah!
Ana fi duaa' Anta fi jawaab. Lau Anta ma fi jawaab, ana fi musykillah.'

( Ya Allah! Aku punya permohonan kpd-Mu dan Engkau-lah yg menerima doaku.Jika Engkau x memperkenankan doaku nescaya aku akan ditimpa masalah).. Amin..